Stort tillykke med din nye butik! Du er kommet ind på et marked, hvor der er stor kamp om kundernes loyalitet, men til gengæld er potentialet også enormt, fordi vi alle dagligt benytter vores lokale indkøbsmuligheder. Vi giver dig her 4 råd til, hvad du skal være opmærksom på.

Gør det nemt for din kunde at være kunde

Du skal have styr på alle de praktiske ting i din forretning, før du kan have en forretning. Hvad er kunderejsen, fra kunden kommer ind, til kunden smutter igen? Hvor kan man optimere?

Du skal gøre det nemt at navigere i din butik, og du skal tilbyde eksempelvis indkøbskurve, så de ikke er besværet af mange varer. Jo flere varer, jo nemmere skal det helst være.

Vær strategisk i din indretning

Udover at det skal være nemt at navigere i din butik, kan du være strategisk i din opsætning og eksponere dine besøgende for så mange varer som muligt. Dette er labyrantstrategien, som eksempelvis Ikea benytter sig. Et eksempel inden for dagligvarehandel er Normal, hvor man skal igennem et stisystem, før man rammer kassen.

Fremhæv dine bedste produkter

Med smart POS, position of sale, kan du sælge det, du vil sælge. Vi vælger ofte det fra hylderne, som vi kan se, og vil du gerne sælge noget helt bestemt, kan du placere det i indgangen og i øjenhøjde. Det er særligt disse placeringer, hvor vi er mest eksponerede for dit udvalg.

Det samme gælder helt oppe ved kassen, hvor vi tit bliver inspireret til at købe lidt snolder med. Det er ikke tilfældigt, hvordan vi indretter vores butik, og det bør du heller ikke være i din.

Tænk på minimering af udgifter konstant

Der er mange måder at minimere udgifter på, og de kommer i mange forskellige led i butikken. Du kan eksempelvis spare mange lønomkostninger, hvis du vælger en kasseløsning med selvbetjening. Så kan én medarbejder pludseligt dække for tre eller fire.

Få styr på dine leverandøraftaler. Din avance per produkt gør, at du kan tilbyde gode priser og stadig køre overskud. De store kæder har gode leverandøraftaler, fordi de sælger meget, og det skal også løbende tænke på at oparbejde, fordi de gode priser kommer ikke af sig selv.

About The Author